SELAMAT DATANG KE LAMAN Agrohias.blogspot.com

Tanah pertanian yang luas saujana mata memandang tidak akan mendatangkan manafaat sekiranya tidak diurus dengan baik, sebaliknya kawasan persekitaran rumah yang sempit dan terhad boleh memberikan pulangan sekiranya diurus dengan betul.Disamping sebagai sudut rekreasi dan santai, persekitaran rumah juga dapat menghasilkan keperluan harian seperti sayuran dan buahan segar sekiranya ada usaha dan kemahuan.Blog ini dibangunkan khusus untuk berkongsi idea dan pengalaman rakan yang meminati bidang agro sama ada sebagai tanaman hiasan, sara diri atau komersial. Juga sebagai medan mempromosikan teknik berkaitan agro dan hasil yang diusahakan.Semoga ruangan ini memberi manafaat kepada kita semua- Budr® Agrohias.blogspot.com

Selasa, 27 Oktober 2015

Penggunaan Bahan Tut Moden GP7 dan Teknik Tut Pokok

 Tut pokok dan dokumentasi

  1. 1. Pembiakan Tanaman Kaedah Tut Terdapat pelbagai teknik pembiakan bagi pengeluaran bahan tanaman buah-buahan yang boleh digunakan. Antaranya adalah seperti sandingan, cantuman matatunas,cantuman sisi, sulur, akar dan lain-lain lagi. Walau bagaimanapun, disebabkan alasan-alasan yang tertentu, bukan semua teknik sesuai bagi pengeluaran benih buah-buahan.Hanya teknik-teknik yang selalu dipraktikkan sahaja sesuai bagai pembiakan benih.Antara yang popular ialah melalui Kaedah Tut.Teknik ini telah lama dipraktikkan akan tetapi banyak mempunyai kelemahan seperti kerosakkan pada pokok asalnya. Selain itu, pengeluaran anak benihnya terhad dan pertumbuhan yang tidak menentu. Teknik ini biasanya sesuai dilakukan pada pokok ciku, jambu batu dan limau. TUT POKOK (Marcotting) Mengetut Pokok (Marcotting) adalah salah satu daripada kaedah pembiakan tampang(vegetative propagation). Pembiakan Tanaman dijalankan melalui pelbagai kaedah iaiitu Cara Sexual dan Asexual. Cara sexual adalah dengan menggunakan Biji Benih (Seed) yang dihasilkan melalui proses pendebungaan bunga jantan dan betina. Kaedah Pembiakan Asexual ialah dengan Cara Pembiakan Tampang (Vegetative) dimana sebahagian daripada bahagian tumbuhan itu digunakan sebagai asas untuk pembiakan.Pembiakan tampang terdiri dari bahagian SEMULAJADI (Sulur, Rhizom, Umbisi, Bebawang,Rayapan dan sebagainya), KERATAN (Keratan akar, Pucuk dan batang), CANTUMAN (Banyak jenis cantuman) dan TUT. Salah satu panggilan biasa bagi kaedah mengetut. 
  2. 2. Teknologi Lenturan Udara (tut). Pembiakan cara ini sesuai digunakan untuk pokok-pokok yang susah dibiak dengan cara tampang yang lain. Biasanya dilakukan pada pokok-pokok jenis kayu keras seperti pokok kenanga, cempaka, limau dan ciku. Teknik dan Cara Mengetut : Sediakan tanah campuran yang sesuai yang mempunyai sifat-sifat senang dikepal, melekat dan yang boleh menyimpan airdengan secukupnya selama masa dahan dalam proses pengakaran. Tanah campuran biasa digunakan ialah 2 bahagian isipadu tanah peroi 1 bahagian isipadu baja. Padamasa ini bahan mengetut moden telah ada dipasaran seperti campuran ‘coco-peat”dengan pelbagai nama seperti GP7 dan sebagainya. Kerja mengetut tanaman juga menjadi mudah dengan teknologi GP7. Pemilihan dahan yang sesuai untuk di tut mestilah dipilih daripada pokok dan dahan matang, sihat, segar dan tidak berpenyakit atau diserang serangga. Dahan mestilah dari kayu keras atau sederhana keras dengan ukur lilit dahan sekurang-kurangnya lcm garis pusat. Pastikan dahan yang dipilih sebaiknya seimbang dari segi bentuk cabang, berbentuk lurus dan mendapat cukup cahaya matahari.
  3. 3. Langkah-langkah mengetut Walau pun kerja ini Nampak agak mudah tetapi kadang-kadang yang dibuat tidak menjadi. Langkah-langkah berikut perlu di fahami sebelum membuat pembiakan secara tut. a) Sediakan kepalan campuran tanah sebesar telur ayam dan direnjis air sehingga lembab b) Pilih dahan yang sesuai serta buangkan daun- daun dan ranting-ranting di bawah kelaran yang akan dibuat.
  4. 4. c) Buatkan kelaran keliling, pertama di bawah mata tunas dan kelaran kedua dibuat sekurang-kurangnya 3cm di bawah dari kelaranp ertama. d) Kupas kulit di antara dua kelaran dan kikiskan (kambium) hingga ke kayu. e) Sapukan hormon penggalak akar di kelaran atas
  5. 5. f) Ikatkan plastik di bahagian kelaran bawah. g) Dekatkan tanah yang telah dikepal di bahagian dahan yang telah dikikis tadi, tentukan tanah itu padat dan melekat dengan baik.h) Bungkus kepalan tanah dengan kertas plastikdan diikat pada kedua-dua hujungnya.
  6. 6. i) Selepas 2 - 3 bulan, tut ini akan mengeluarkan akar dan boleh dipotong bahagian bawah dan diubah ke dalam polibeg plastic untuk proses pembesaran anak benih. Kelebihan dan Kekurangan i. Kelebihan Ciri pokok induk diwarisi Tanaman baru cepat matang ii. Kekurangan Perlu kemahiran membuat tut Tidak boleh membiak dengan kuantiti banyak pada pokok induk. 
  7. Klik pada nombor berwarna untuk lihat dokumentasi. - Sumber :  http://www.slideshare.net/AniAzfar/tut-pokok-dokumentasi

3 ulasan:

  1. Pernah guna alat tut yang dihasilkan oleh AKM ke...? Mungkin boleh cuba..

    BalasPadam
  2. Belum pernah guna mana2 alatan modern... jika ada, ingin juga mencuba...

    BalasPadam
  3. Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
    Jika ya, silahkan kunjungi website kami www.kumpulbagi.com atau www.facebook.com/kumpulbagi/ untuk info selengkapnya.

    Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video, filem dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

    BalasPadam

nuffnang