Pengikut

SELAMAT DATANG KE LAMAN Agrohias.blogspot.com

Tanah pertanian yang luas saujana mata memandang tidak akan mendatangkan manafaat sekiranya tidak diurus dengan baik, sebaliknya kawasan persekitaran rumah yang sempit dan terhad boleh memberikan pulangan sekiranya diurus dengan betul.Disamping sebagai sudut rekreasi dan santai, persekitaran rumah juga dapat menghasilkan keperluan harian seperti sayuran dan buahan segar sekiranya ada usaha dan kemahuan.Blog ini dibangunkan khusus untuk berkongsi idea dan pengalaman rakan yang meminati bidang agro sama ada sebagai tanaman hiasan, sara diri atau komersial. Juga sebagai medan mempromosikan teknik berkaitan agro dan hasil yang diusahakan.Semoga ruangan ini memberi manafaat kepada kita semua- Budr® Agrohias.blogspot.com

COUNTER

Translator

Jumaat, 4 September 2015

Cili Penghias Halaman

Hari ini saya masih ingin membuat "posting" tentang sesi rondaan saya ketika pulang ke kampung. Saya paparkan bagaimana usaha gigih seorang teman yang menjadikan halaman rumahnya hijau dengan tanaman cili besar. Begitu subur dan lebat berbuah. Sayangnya sewaktu ketibaan saya cili-cili ini belum masak.Jika tidak suasana pasti lebih menarik.





Menurut pengusahanya En. Halil, dia menanam tanaman ini sebagai aktiviti sampingan dan hobi. Jika kita menanam bunga-bungaan kita mungkin dapat hanya sebagai penyeri halaman tetapi jika kita menanam sayur-sayuran kita juga dapat menikmati hasil berganda. Selain daripada penyeri cili-cili ini dapat dijadikan sayuran harian dan selebihnya disedekahkan kepada jiran-jiran. Jika berlebihan pula cili-cili ini dijual di kedai berhampiran.

Penjagaan tanaman ini tidaklah terlalu sukar. Beliau hanya menggunakan tanah di persekitaran rumah manakala bajanya daripada kompos yang terdapat di persekitaran dan tinja kambing. Apa yang menjadi masalahnya ialah jika tanaman ini terkena penyakit atau diserang serangga perosak seperti hama dan semut. En. Halil menggunakan kaedah cabut dan bakar jika pokok-pokok ini tidak dapat diselamatkan bagi mengelakkan penyakit merebak ke pokok lain.

Penggunaan racun serangga perosak dengan kadar yang terkawal juga kadang-kala terpaksa diamalkan namun keselamatan penggunaannya haruslah dititikberatkan memandangkan pokok-pokok cili ini di tanam di kawasan halaman rumah. Racun serangga yang dicadangkan ialah dari jenis aerosol yang bahan cairannya berasaskan air.

Jika ada pembaca yang sudi berkongsi teknik pembuatan racun serangga berasaskan bahan semula jadi dan organik, beliau sangat mengalu-alukannya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

nuffnang

Senarai Blog Pilihan