SELAMAT DATANG KE LAMAN Agrohias.blogspot.com

Tanah pertanian yang luas saujana mata memandang tidak akan mendatangkan manafaat sekiranya tidak diurus dengan baik, sebaliknya kawasan persekitaran rumah yang sempit dan terhad boleh memberikan pulangan sekiranya diurus dengan betul.Disamping sebagai sudut rekreasi dan santai, persekitaran rumah juga dapat menghasilkan keperluan harian seperti sayuran dan buahan segar sekiranya ada usaha dan kemahuan.Blog ini dibangunkan khusus untuk berkongsi idea dan pengalaman rakan yang meminati bidang agro sama ada sebagai tanaman hiasan, sara diri atau komersial. Juga sebagai medan mempromosikan teknik berkaitan agro dan hasil yang diusahakan.Semoga ruangan ini memberi manafaat kepada kita semua- Budr® Agrohias.blogspot.com

Khamis, 10 September 2015

Iklim Malaysia Sesuai Untuk Tanaman Kurma

Belum lagi reda tentang pokok Tin @ fig tiba-tiba tanaman kurma @ tamar pula mencuri tumpuan. Saya terima kiriman daripada kawan-kawan grop "WhatsApps" tentang tanaman padang pasir ini yang boleh berbuah di negara kita. Sebelum inipun, pada tahun lepas kita digemparkan dengan 10 pohon tamar yang di tanam sebagai tanaman landskap di bandar Kota Bharu berbuah dengan lebat. Diikuti pula dengan beberapa pokok lagi di tempat berlainan. Namun kesemua pokok tamar tersebut mengambil masa yang agak lama untuk berbuah.

Berlainan dengan sumber yang saya terima pada kali ini. Dikhabarkan pokok-pokok kurma ini boleh mengeluarkan buah seawal usia 2 tahun dan boleh ditanam di dalam pasu. Jika benar begitu bertuahnya iklim negara kita. Sama seperti negara Thailand yang boleh dikatakan tiada tanaman yang tidak dapat tumbuh di buminya.

Anak-anak pokok seumpama anak kelapa sawit. Sesuai ditanam pada semua jenis tanah kecuali yang mempunyai air bertakung. Kaedah penanamannya juga hampir serupa dengan menanam pokok sawit.Menurut pengirim info lagi tamar boleh ditanam secara ladang dengan kedalaman 1 kaki dengan luas 2x2 kaki.Jarak antara pokok pula ialah 28 kaki atau kadar 60 pokok untuk satu ekar persegi.

Kurma boleh berbuah hanya 2 kali setahun.Satu pokok tamar matang boleh menghasilkan kira-kira 100 kg buah setahun dengan harga pasaran RM 40 sekilogram. Yang agak menggusarkan ialah benihnya yang agak mahal. Menurut sumber lagi harga sepopok benih tamar kira-kira RM 350.

Saya sempat berbicara dengan salah seorang yang terlibat menjalankan aktiviti perniagaan  tanaman ini, En. Sabar bin Sulaiman yang berlokasi di Batu Pahat, Johor. Menurutnya pada masa ini hanya terdapat pokok-pokok tamar matang yang telah berbuah di Kelantan dan Kedah. Di negeri-negeri lain masih pada peringkat awal penanaman.

Menurutnya lagi, mereka adalah konsultan penanaman tamar sehingga berbuah dan pembekalan nursery kurma atau tamar.Jika terdapat pengusaha-pengusaha yang berminat untuk menanam secara ladang, mereka boleh memberi bantuan dan pemantauan sehingga tanaman tersebut berbuah.

Bagi peminat tanaman ini secara suka-suka, En. Sabar mencadangkan agar tanaman ini ditanam di 4 penjuru kediaman.Syarikatnya boleh membekalkan anak benih dengan harga RM 370 sepokok beserta baja. Khidmat nasihat dan pemantauan juga diberikan sehinggalah tanaman ini berbuah. Menurutnya lagi pokok-pokok di bawah seliannya akan diganti baharu jika mati.

Contoh kurma Thailand.
Gambar bawah ialah pokok kurma yang saya semai sendiri. Berusia lebih 2 tahun. Sekadar suka-suka dari baka YUTA. Saya tidak pasti samaada kurma yang ditanam secara pembiakan biji benih ini dapat berbuah atau tidak. Hasil pemerhatian saya dalam kalangan penduduk setempat yang menanam pokok ini, sehingga kini pokok kurma yang ditanam mereka masih belum menampakkan tanda-tanda mahu berbuah.

Contoh kurma baka YUTA.
Untuk pertanyaan En. Sabar boleh dihubungi di talian 0137141728.

Info sumber : En. Rozidi (Bagan Serai) dan En. Muazam (Johor).

1 ulasan:

nuffnang