SELAMAT DATANG KE LAMAN Agrohias.blogspot.com

Tanah pertanian yang luas saujana mata memandang tidak akan mendatangkan manafaat sekiranya tidak diurus dengan baik, sebaliknya kawasan persekitaran rumah yang sempit dan terhad boleh memberikan pulangan sekiranya diurus dengan betul.Disamping sebagai sudut rekreasi dan santai, persekitaran rumah juga dapat menghasilkan keperluan harian seperti sayuran dan buahan segar sekiranya ada usaha dan kemahuan.Blog ini dibangunkan khusus untuk berkongsi idea dan pengalaman rakan yang meminati bidang agro sama ada sebagai tanaman hiasan, sara diri atau komersial. Juga sebagai medan mempromosikan teknik berkaitan agro dan hasil yang diusahakan.Semoga ruangan ini memberi manafaat kepada kita semua- Budr® Agrohias.blogspot.com

Ahad, 11 Oktober 2015

Harga Buah Tin Rm 40.00 - 80.00 Sekilogram

Oleh Ahmad Rabiul Zulkifli

am@hmetro.com.my

Setiu: Ramai orang yang ‘gila’ pada orkid tidak kurang juga yang meminati bonzai untuk dijadikan pokok hiasan serta dijadikan sumber pendapatan mereka, namun seorang lelaki dari Kampung Pengadang Baru, di sini, memilih menanam pokok tin di kebun miliknya di Kampung Pelong, Setiu.

Rosli Zakaria, 56, sanggup membelanjakan RM50,000 membeli 80 jenis pokok tin termasuk Albacor Comuna, De la Reina, Bordisotte de Blanca, Manresa, Red Saudi Brown Turkey Modifield 6, Black Jack dan Taiwan Golden Fig untuk ditanam di kebun miliknya seluas 1.2 hektar.

Menurutnya, pada peringkat awal dia menanam enam jenis pokok tin dan setiap pokok berharga RM250.

“Saya mula menanam pokok itu pada Mei dan dalam tempoh tiga bulan ia berbuah. Buah tin sangat berkhasiat dan manis.

“Walaupun pokok tin mempunyai 2,000 jenis tetapi tidak semua yang sesuai ditanam di negara ini,” katanya ketika ditemui.

Harga pasaran bagi buah tin di negara kita ketika ini antara RM 40.00 - 80.00 sekilogram mengikut saiz dan jenisnya.
Sumber: Akhbar Metro Ahad . - Ahad, 11 Oktober 2015 @ 5:07 AM: Pokok tin RM50,000

2 ulasan:

  1. Kalau dah minat...memang sanggup berbelanja besar.....

    BalasPadam
  2. Ya tuan, kemahiran dan kesungguhan juga mesti ada jika tidak sia-sia...apa tidaknya, jika mati pokok2 tersebut melayanglah rm...

    BalasPadam

nuffnang