SELAMAT DATANG KE LAMAN Agrohias.blogspot.com

Tanah pertanian yang luas saujana mata memandang tidak akan mendatangkan manafaat sekiranya tidak diurus dengan baik, sebaliknya kawasan persekitaran rumah yang sempit dan terhad boleh memberikan pulangan sekiranya diurus dengan betul.Disamping sebagai sudut rekreasi dan santai, persekitaran rumah juga dapat menghasilkan keperluan harian seperti sayuran dan buahan segar sekiranya ada usaha dan kemahuan.Blog ini dibangunkan khusus untuk berkongsi idea dan pengalaman rakan yang meminati bidang agro sama ada sebagai tanaman hiasan, sara diri atau komersial. Juga sebagai medan mempromosikan teknik berkaitan agro dan hasil yang diusahakan.Semoga ruangan ini memberi manafaat kepada kita semua- Budr® Agrohias.blogspot.com

Jumaat, 19 Ogos 2011

Kundur Juga Boleh Dijadikan Juadah Hari Raya

Sejenis lagi tanaman yang boleh dijadikan hiasan taman ialah kundur. Tumbuhan menjalar seumpama labu ini senang tumbuh dan mudah berbuah.Lebih menarik jika dibiarkan memanjat "pergola" atau junjungan.Akan kelihatanlah buah-buahnya yang tergantung dan bergayutan seperti gambar di bawah.

Seperti betik, kundur juga boleh dijadikan juadah hari raya. Kaedah pembuatannya lebih kurang sama seperti membuat halwa betik, cuma halwa kundur biasanya dikeringkan seperti halwa kelapa.
Buah kundur juga boleh dijadikan sayur. Digulai bersama-sama ikan atau daging. Terdapat juga minuman berperisa kundur di pasaran. Saya amat menggemari minuman tersebut. Aromanya yang mengasyikkan.Walaupun tumbuhan ini menghasilkan buah yang banyak, petani jarang-jarang menanamnya mungkin disebab permintaan yang rendah harganya yang murah. Ketika ini harga ladang bagi 1kg kundur hanyalah di bawah RM 0.50.

* Lokasi tanaman : di hadapan rumah ibu, Gunung Semanggol.

4 ulasan:

  1. SELAMAT PAGI,,SAYA KIRA DI KAMPUNG SAYA SAJA YANG ADA KUNDUR,TERNYATA ADA DI MANA-MANA YAHH??,,HEHEHE

    BalasPadam
  2. ha ha mana2 pun ada...tringat masa kecik2, gi curi tembikai orang...rupanya kundur....jahat juga masa tu...

    BalasPadam
  3. 1st time tgk buah nie, dulu asyk dengar nama jer..:D

    BalasPadam
  4. sangat suka makan buah ni...supnya sedap...hehe

    BalasPadam

nuffnang