Pengikut

SELAMAT DATANG KE LAMAN Agrohias.blogspot.com

Tanah pertanian yang luas saujana mata memandang tidak akan mendatangkan manafaat sekiranya tidak diurus dengan baik, sebaliknya kawasan persekitaran rumah yang sempit dan terhad boleh memberikan pulangan sekiranya diurus dengan betul.Disamping sebagai sudut rekreasi dan santai, persekitaran rumah juga dapat menghasilkan keperluan harian seperti sayuran dan buahan segar sekiranya ada usaha dan kemahuan.Blog ini dibangunkan khusus untuk berkongsi idea dan pengalaman rakan yang meminati bidang agro sama ada sebagai tanaman hiasan, sara diri atau komersial. Juga sebagai medan mempromosikan teknik berkaitan agro dan hasil yang diusahakan.Semoga ruangan ini memberi manafaat kepada kita semua- Budr® Agrohias.blogspot.com

COUNTER

Translator

Selasa, 3 Ogos 2010

Tanaman Sayur Sebagai Lanskap Sekolah

Saya sempat mengambil beberapa keping gambar tanaman sayuran yang terdapat di sekitar Sekolah Kebangsaan Sri Besout sewaktu kunjungan saya ke Program Hari Keusahawanan sekolah tersebut baru-baru ini. Keadaan ini mengingatkan saya pada aktiviti sekolah-sekolah sekitar tahun 70-an dahulu. Pada waktu itu murid-murid diasuh bercucuk tanam melalui program "Rancangan Buku Hijau".

Fakta Rancangan Buku Hijau

Rancangan Buku Hijau telah dilancarkan oleh Tun Abdul Razak Hussein pada 20 Disember 1974.


Rancangan Buku Hijau bertujuan untuk menggalakkan rakyat lebih gigih dan giat berusaha bercucuk tanam untuk keperluan harian dan jualan.

Rancangan ini bermatlamatkan agar rakyat lebih berdikari di samping membantu membangunkan ekonomi negara terutamanya dalam sektor pertanian.

2 ulasan:

  1. oh! rindunya zaman sekolah rendah.. taman itu telah ada masa sy bersekolah di situ.

    BalasPadam
  2. Meh balik...sesekali imbau nostalgia sekolah kita

    BalasPadam

nuffnang

Senarai Blog Pilihan