Pengikut

SELAMAT DATANG KE LAMAN Agrohias.blogspot.com

Tanah pertanian yang luas saujana mata memandang tidak akan mendatangkan manafaat sekiranya tidak diurus dengan baik, sebaliknya kawasan persekitaran rumah yang sempit dan terhad boleh memberikan pulangan sekiranya diurus dengan betul.Disamping sebagai sudut rekreasi dan santai, persekitaran rumah juga dapat menghasilkan keperluan harian seperti sayuran dan buahan segar sekiranya ada usaha dan kemahuan.Blog ini dibangunkan khusus untuk berkongsi idea dan pengalaman rakan yang meminati bidang agro sama ada sebagai tanaman hiasan, sara diri atau komersial. Juga sebagai medan mempromosikan teknik berkaitan agro dan hasil yang diusahakan.Semoga ruangan ini memberi manafaat kepada kita semua- Budr® Agrohias.blogspot.com

COUNTER

Khamis, 8 November 2012

Anggur Taman Bukit Slim

Sekian lama tidak diurus dengan sempurna sejak dibawa pulang dari kediaman lama (F10 Felda Gunung Besout 2) rupa-rupanya pohon anggur saya masih sudi mengeluarkan buah.



Beberapa gugus kecil yang telah sedia untuk dipetik.
Mungkin hanya sesuai sebagai tanaman hiasan.

Rasanya tetap sama, masam-masam manis.
Tidak sukar untuk menjaganya.Saya kira iklim Taman Bukit Slim juga sesuai untuk tumbuhan ini.

5 ulasan:

  1. sya bermint nak tnam anggur tp risau x sesuai dgn tnh dan cuacandisini.pnh tgk ada tnm dinursery berdekatan..buahnya..kecil ja..sy rasa klu sya tnam,x tmbuh lngsung kut..

    BalasPadam
  2. Memang buahnya agak kecil...insyaallah hidup dan berbuah.Tak susah sangat jaganya..apatah lagi kalau sudah mula menjalar...permulaan guna baja organik, pabila dah besar hentam jer baja apapun...baik juga guna baja sempuran daun/buah....pohon yang dah merimbun kena rajin pangkas, baru keluar bunga.

    BalasPadam
  3. Wah!Tahniahlah dgn kerapian, anggur dah berbuah,bukan senang nak jaga ni.

    BalasPadam
  4. T kasih Tuan Thomas....dah lama tidak aktif berblog dan bertanam. Hanya sesekali memberi perhatian khusus pada tanaman sedia ada...blog rakan2pun jarang2 dilawati.....

    BalasPadam
  5. mM ada 2 pasu, lamaaaaaa sngt dh tanam, tumbuh bukan main subur daun2 & ranting, tp tak sekali pun berbunga/berbuah. Mungkinkah sbb tanam dlm pasu serta bawah awning/skylight? Menantu mM menanam cantasan dr pokok yg sama sudah berbuah, kurang 18bulan. Walaupun kecil & sedikit masam, ok lah kan....

    BalasPadam

nuffnang

visitors