SELAMAT DATANG KE LAMAN Agrohias.blogspot.com

Tanah pertanian yang luas saujana mata memandang tidak akan mendatangkan manafaat sekiranya tidak diurus dengan baik, sebaliknya kawasan persekitaran rumah yang sempit dan terhad boleh memberikan pulangan sekiranya diurus dengan betul.Disamping sebagai sudut rekreasi dan santai, persekitaran rumah juga dapat menghasilkan keperluan harian seperti sayuran dan buahan segar sekiranya ada usaha dan kemahuan.Blog ini dibangunkan khusus untuk berkongsi idea dan pengalaman rakan yang meminati bidang agro sama ada sebagai tanaman hiasan, sara diri atau komersial. Juga sebagai medan mempromosikan teknik berkaitan agro dan hasil yang diusahakan.Semoga ruangan ini memberi manafaat kepada kita semua- Budr® Agrohias.blogspot.com

Ahad, 16 Jun 2013

Cili Api, Cili Padi,Cabai Melaka @ Cili Kampung

Cili Api, Cili Padi,Cabai Melaka @ Cili Kampung (cabai @ cili burung kepada saiz yang lebih kecil) begitulah nama yang sering disebutkan oleh kebanyakan orang kepada spesis cili ini.Bersaiz kecil namun kepedasannya tidak terkata.
 Anak-anak benih yang saya sediakan dalam polybag bersaiz kecil.
 Setelah mencapai usia dua minggu atau lebih sedia untuk dipindahkan.
Polybag bersaiz 16 x 16 untuk penanaman pokok cili.Tanah yang dicampur dengan sedikit pasir,tanah merah, abu tandan sawit,sekam padi,sabut kelapa dan baja organik tinja kambing digunakan sebagai medium.
Anak-anak benih disediakan untuk menggantikan atau sebagai sulaman kepada pokok yang dijangkiti penyakit. Sebahagian anak benih yang saya hasilkan dan tidak habis digunakan turut dijual kepada rakan-rakan yang berminat dengan kadar RM 1/ pokok.
 Pokok matang dan hampir mengeluarkan buah.
Tidak banyak pokok yang mampu saya tanam pada ruang yang terhad. Setelah disusun atur hanya boleh memuatkan kira-kira 90 polybag. Kepadatan yang menyukarkan kerja-kerja penyelenggaraan dan penuaian hasil.



Setelah hampir dua bulan, pokok-pokok yang ditanam telah mengeluarkan hasil dan sedia untuk dipetik.







Permintaan terhadap cili ini amat tinggi. Harga yang ditawarkan oleh pemborong atau peniaga sayuran mencecah RM 15 - 20 sekilogram.Tuaian pertama saya perolehi kira-kira 4 kg. Tuaian seterusnya agak menyusut kerana kaedah penjagaan yang tidak begitu sempurna.Kepanasan yang melampau dan serangan serangga serta virus daun kerinting.Walaubagaimanapun untuk keperluan harian atau kegunaan sendiri mencukupi.

Tokan : Bukan hasil sasaran utama tetapi sebagai aktiviti santai,riadah dan juga terapi minda.

4 ulasan:

  1. Salam...bagaimana untuk mengatasi daun cili berkedut2? Dam penyakit2 yg lain...

    BalasPadam
  2. salam ,,pada siapa yg berminat utk srtai group di wssup(perkebun kecil dn besar)bole wssup sy di no 01137530526(joe) dsini sma2 lh kita mmbntu mnyelesaikn prmasalah yg di hadapi para perkebun insyaallah,,,tq

    BalasPadam
  3. ingin sertai group. HP sy 0195954215. T kasih

    BalasPadam

nuffnang